ÅK3 och 2 | |||||
Skolans ordinareie omtentamenstillfälle 2006-02-14 tisdag klockslag och plats meddelas av skolan (ej sen ankomst!) | |||||
Obs obligatorisk föranmälan senast 2006-02-10 till läraren per ebrev eller per telefon.
Alternativ till skriftligt omprov: muntlig examination, efter överenskommelse. | Obs obligatorisk kontakt med mig senast 2006-02-12 om du önskar muntlig examination. Därefter överenskommelse om lämplig tidpunkt.
| |
Någon fråga om psykologiämnet allmänt. | ||||||||||
Någon fråga om inlärningspsykologi och betingning genom förstärkare eller bestraffning.
Om klassisk betingning. Huvudprincipen för hur den fungerar och i vilka sammanhang. | ||||||||||
Tillexempel att kritiskt förhålla sig till teorin med Maslows behovstrappa. Ev någon fråga om behov och behovstillfredsställelse. | ||||||||||
Inom vilka fyra områden kan man studera barnets utveckling? Ev någon fråga om utvecklingspsykologi alternativt om de på lektionerna genomgångna resonemangen om den evolutionära utvecklingen. Möjligtvis någon översiktlig fråga om Sigmund Freud. Vem var han? Vad gjorde han? I vilken miljö verkade han? När? (Sigismund Schlomo Freud, Född 1856 i Freiberg, dåvarande Österrike-Ungern, i nuvarande Tjeckien. Verksam i Wien. Judisk familj. etc. etc.) Möjligtvis någon översiktlig fråga om Freuds modell för den psykosexuella utvecklingen.
| Ev någon/några frågor om utvecklingspsykologi och Piaget's modeller för den kognitiva utvecklingen. Tex utvecklingen av konstansbegreppet (objektskonstans, längdkonstans, mängdkonstans, volymkonstans, värdekonstans). Jämför också nedan! Enligt Piaget utvecklas barnets tänkande som kan beskrivas i fyra perioder: den sensomotoriska perioden, det preoperationella tänkandets period, de konkreta tankeoperationernas period respektive det abstrakta tänkandets period. Vad karakteriserar dessa perioder? Ungefär i vilka åldrar är barnet under respektive period?
Om socialpsykologi: | Någon eller några frågor som visar på kunskap om alla begrepp/termer på den utdelade listan. T.ex. Förklara termerna: ¤ Norm ¤ Tradition ¤ Värdering ¤ Roll ¤ Stereotyp
Under VT genomgånget: Om perceptionspsykologi: | Vad är perception? Vad kallas resultatet av perceptionsprocessen? Nämn några väsentliga steg i perceptionsprocessen. Vilka slag av perceptioner är väsentliga för människan (sinnen)? Nämn två nyckelbegrepp angående gestaltfenomenen. Nämn olika typer av fel som perceptionen kan ge upphov till. Vad är subliminal perception? Vad är hallucination resp illusion? Vilka egenskaper hos stimuli gör det mer troligt att vi uppmärksammar vad som händer? Varför är förmågan till gestalt viktig ur ett evolutionärt perspektiv (artens utveckling). På vilka två sätt kan vi säga att perception och kognition förhåller sig till varandra?
Av efterspelet till de av Jyllandsposten den 2005-09-30 publicerade karikatyrerna av religionernas förgrundsgestalter kan man se att perceptionen är kulturellt betingad. Relatera till den modell som vi gått igenom av perceptionsprocessen och ange vad som bland annat ger upphov till detta. (sic!: Svar fråga.)
Piaget var aktuell i samband med utvecklingspsykologi och han var åter aktuell i samband med kognitionspsykologi. Vad har "titt-ut" med "begrepp" att göra? |
Vad kan man säga om känslor och begrepp? Vi gick igenom en modell som alternativ till 12-stegsmodellen i boken (sid 122 ff).
Minne, hågkomst och glömska: | Olika typer av minne
Om attribuering av emotioner. | Om attribuering av misslyckanden och positiva utfall: Vi kan ange tre uppdelningar av attribueringar av positiva och negativa utfall, vardera tudelade; ange de sex variablerna. |
ÅK3 | ÅK2 |
Provdag prov 2: 2006-02-15 onsdag klockan 08:35 (ej sen ankomst!) |
Provdag prov 2: 2006-02-17 fredag klockan 08:35 (ej sen ankomst!) |
Omprov prov 1 Datum: 2006-02-15 onsdag klockan 08:35 (Efter ordinarie prov) Eller: 2006-02-17 fredag klockan 14:20 (efter inledning av lektionen) |
Omprov prov 1 Datum: 2006-02-17 fredag klockan 08:35 (ej sen ankomst!) eller: 2006-02-17 fredag klockan 14:20 (efter inledning av lektionen) |
Skriv till din lärare om du vill ha mer information (magistern/at/selenius.se).
För dig som redan skrivit och vill ha reda på resultatet sänd ett ebrev till mig så att jag ser din ebrevsadress. |
|
Frej-Viking SELENIUS [ Selenius Systemkonsult ] |
Åter till sidan med Frejs GUC-utbildningar [ Seligmans Learned Helplessness Theory LHT ] |